top of page

Trening mózgu czyli Jak zapamiętać te wszystkie słówka?Mnemotechniki w nauce języka obcego.

  • Zdjęcie autora: Magda Borzymowska
    Magda Borzymowska
  • 11 kwi 2022
  • 3 minut(y) czytania

Dlaczego tak ważne jest, oprócz funkcji komunikacyjnej, zapamiętywanie słówek? Odpowiedź: Jest to doskonały trening mózgu. Mózg, podobnie jak mięśnie, gdy jest ćwiczony, pracuje lepiej, zapamiętuje szybciej i „pomieści więcej”. Jest to ważne zarówno w wieku szkolnym, jak i na późniejszych etapach życia. W jesieni życia nauka języka obcego, a co za tym idzie potrzeba zapamiętywania słówek „odżywia” mózg, pozwala mu odnowić sprawność, a co za tym idzie, ogólnie aktywizuje starsze osoby. Można to doskonale zaobserwować pracując na kursach językowych z osobami w średnim wieku, lub starszymi, które stopniowo „odzyskują sprawność uczenia się” i czerpią z tego ogromną satysfakcję. Satysfakcję z obserwacji tego procesu czerpie też nauczyciel. Osobiście jestem wdzięczna moim dorosłym uczniom za takie doświadczenia w mojej pracy zawodowej.

Podobnie jak ćwiczenie mięśni, ćwiczenie mózgu wymaga systematycznego wysiłku. Ale można ten proces ułatwić stosując sprytne „triki”, przyjazne dla ucznia i miłe dla oka, tzw. „mnemotechniki”. Jest ich wiele. Mnóstwo przykładów bez trudu znajdziecie w sieci. Ja podzielę się z Wami tymi, które dobrze sprawdziły się na moich zajęciach. Zachęcam do stosowania i wybrania techniki odpowiedniej dla swojej grupy wiekowej i swojego sposobu uczenia się. Czyli jednym słowem: wybierzcie coś dla siebie i spróbujcie zastosować. Życzę Wam wielu udanych „sesji treningowych mózgu”


1. Reprezentacja graficzna: wykresy, projekty, mapy myśli, ściągawki


Projekt: w atrakcyjny sposób przedstawia dany zasób słówek. Można powiesić go na ścianie lub nad biurkiem i obserwować, jak słówka po pewnym czasie „same wejdą do głowy”.

Przykłady:






Mapa myśli: Centrum mapy stanowi główne zagadnienie, od którego odchodzą kolejne, szczegółowe oraz ogólne. W systemie tym warto używać wielu kolorów, obrazków, piktogramów i innych elementów wizualnych. Mapy myśli służą nie tylko nauce i zapamiętywaniu, ale również planowaniu czy opracowywaniu koncepcji, dlatego sprawdzą się w przypadku uczniów, studentów, wykładowców, projektantów, twórców czy biznesmenów.

Przykład:






Ściągawki: samo ich przygotowanie wymusza zapamiętanie najważniejszych wiadomości, i uaktywnia wiedzę „doczepioną” do nich. Samo ich przygotowanie wyczerpuje już cel ściągawki- ułatwia zapamiętania najważniejszych informacji. Mogą być one przygotowane nie tylko w dobrze znanej formie małych „poręcznych” karteczek, ale też w bardziej atrakcyjnej formie, np. „żabek”, do których można dopinać co raz to nowe zbiory słówek.

Przykład:




2. Uzupełnianie „luk pamięci”:


Dwustronna lista słów: przygotuj dwustronną listę na kartce papieru. Złóż kartkę na pół w pionie. Po lewej stronie wpisz słowa po polsku. Po prawej stronie wpisz odpowiedniki tych słów w języku, którego się uczysz. Zakryj lewą stronę (w języku polskim), czytaj słowa w języku obcym i mów ich znaczenie po polsku. Jeśli nie pamiętasz, zerknij na krótko na lewą część i sprawdź słowo. Kontynuuj do końca listy. Potem zmień strony: zakryj słowa w języku obcym (prawa strona), patrz na słowa po polsku (lewa strona) i odtwórz z pamięci ich odpowiednik w języku obcym. Podglądaj jeśli nie pamiętasz. Kontynuuj aż zapamiętasz całość. Sprawdź to narzędzie także gdy uczysz się, np. form czasowników nieregularnych w języku angielskim. A może sprawdzi się także w przypadku innych przedmiotów szkolnych?


3. Wierszyki/rymy: są przykładem prostego i skutecznego sposobu zapamiętywania. Rymy ułatwiają one nauczenie się słówek, wyrażeń, zasad pisowni, czy zasad gramatycznych. Możemy układać własne wierszyki, dostosowane do informacji, które musimy zapamiętać, lub wykorzystać już istniejące.

Przykłady:

Czasownik mieć” have got” – odmiana:


She’s got a cat He’s got a pet. I’ve got a ball. You’ve got a doll. We’ve got a house. They’ve got a mouse. Sue’s got a parrot It’s got a carrot.


Formy czasownika w czasie Present Simple:

You say. I play. We learn. They turn.

He works. She talks. It rains. He trains.

They live. We make. We give. They take.

Czasowniki nieregularne:

See saw seen

Be was/were been

Do did done

Go went gone

Take took taken

Shake shook shaken


4. Akronimy: czyli skrótowce. Polegają one na stworzeniu nowego słowa lub wyrażenia, składającego się z pierwszych liter wyrazów, które musimy zapamiętać. Najlepiej, jeśli powstałe słowo będzie coś oznaczało, ale nie jest to konieczne.

Przykłady:


DOB- date of birth

POTUS – President of th USA

NASA – National Aeronautics and Space Administration

VIP – very important person

ASAP – as soon as possible

LOL – laugh out loud




5. Pałac pamięci: zwany również pokojem rzymskim polega na wyobrażeniu sobie rzeczywistego lub wyimaginowanego miejsca, w którym umieszczamy poszczególne przedmioty. Te z kolei muszą kojarzyć się nam z elementami, jakie musimy zapamiętać. Nasz wyimaginowany pokój i znajdujące się w nim przedmioty powinny być barwne, wyolbrzymione i przerysowane. W ten sposób łatwiej odtworzymy powiązane z nim fakty, słowa, zbiory słów, czy reguły gramatyczne. Im większą będziemy mieli wprawę, tym więcej obiektów możemy umieścić w przestrzeni.


przygotowała: Magdalena Borzymowska

 
 
 

1 Comment


liana08.03
Apr 11

Jeśli szukasz niezawodnego i ekscytującego miejsca do gry online, polecam odwiedzenie strony vavada-pl.net. To doskonała platforma, która oferuje szeroki wybór gier kasynowych, od slotów po gry stołowe. Użytkownicy chwalą sobie łatwość nawigacji oraz atrakcyjne bonusy, które wzbogacają doświadczenie gry. Dodatkowo, wsparcie klienta jest zawsze dostępne i pomocne. Vavada to miejsce, które łączy w sobie bezpieczeństwo i doskonałą zabawę. Nie czekaj, dołącz do graczy, którzy już odkryli przyjemności na tej stronie!

Like
  • Instagram
  • Facebook Social Icon

© 2021, Created by pab

  • facebook
bottom of page