Szukaj
  • Magda Borzymowska

Trening mózgu czyli Jak zapamiętać te wszystkie słówka?Mnemotechniki w nauce języka obcego.


Dlaczego tak ważne jest, oprócz funkcji komunikacyjnej, zapamiętywanie słówek? Odpowiedź: Jest to doskonały trening mózgu. Mózg, podobnie jak mięśnie, gdy jest ćwiczony, pracuje lepiej, zapamiętuje szybciej i „pomieści więcej”. Jest to ważne zarówno w wieku szkolnym, jak i na późniejszych etapach życia. W jesieni życia nauka języka obcego, a co za tym idzie potrzeba zapamiętywania słówek „odżywia” mózg, pozwala mu odnowić sprawność, a co za tym idzie, ogólnie aktywizuje starsze osoby. Można to doskonale zaobserwować pracując na kursach językowych z osobami w średnim wieku, lub starszymi, które stopniowo „odzyskują sprawność uczenia się” i czerpią z tego ogromną satysfakcję. Satysfakcję z obserwacji tego procesu czerpie też nauczyciel. Osobiście jestem wdzięczna moim dorosłym uczniom za takie doświadczenia w mojej pracy zawodowej.

Podobnie jak ćwiczenie mięśni, ćwiczenie mózgu wymaga systematycznego wysiłku. Ale można ten proces ułatwić stosując sprytne „triki”, przyjazne dla ucznia i miłe dla oka, tzw. „mnemotechniki”. Jest ich wiele. Mnóstwo przykładów bez trudu znajdziecie w sieci. Ja podzielę się z Wami tymi, które dobrze sprawdziły się na moich zajęciach. Zachęcam do stosowania i wybrania techniki odpowiedniej dla swojej grupy wiekowej i swojego sposobu uczenia się. Czyli jednym słowem: wybierzcie coś dla siebie i spróbujcie zastosować. Życzę Wam wielu udanych „sesji treningowych mózgu”


1. Reprezentacja graficzna: wykresy, projekty, mapy myśli, ściągawki


Projekt: w atrakcyjny sposób przedstawia dany zasób słówek. Można powiesić go na ścianie lub nad biurkiem i obserwować, jak słówka po pewnym czasie „same wejdą do głowy”.

Przykłady:






Mapa myśli: Centrum mapy stanowi główne zagadnienie, od którego odchodzą kolejne, szczegółowe oraz ogólne. W systemie tym warto używać wielu kolorów, obrazków, piktogramów i innych elementów wizualnych. Mapy myśli służą nie tylko nauce i zapamiętywaniu, ale również planowaniu czy opracowywaniu koncepcji, dlatego sprawdzą się w przypadku uczniów, studentów, wykładowców, projektantów, twórców czy biznesmenów.

Przykład:






Ściągawki: samo ich przygotowanie wymusza zapamiętanie najważniejszych wiadomości, i uaktywnia wiedzę „doczepioną” do nich. Samo ich przygotowanie wyczerpuje już cel ściągawki- ułatwia zapamiętania najważniejszych informacji. Mogą być one przygotowane nie tylko w dobrze znanej formie małych „poręcznych” karteczek, ale też w bardziej atrakcyjnej formie, np. „żabek”, do których można dopinać co raz to nowe zbiory słówek.

Przykład:




2. Uzupełnianie „luk pamięci”:


Dwustronna lista słów: przygotuj dwustronną listę na kartce papieru. Złóż kartkę na pół w pionie. Po lewej stronie wpisz słowa po polsku. Po prawej stronie wpisz odpowiedniki tych słów w języku, którego się uczysz. Zakryj lewą stronę (w języku polskim), czytaj słowa w języku obcym i mów ich znaczenie po polsku. Jeśli nie pamiętasz, zerknij na krótko na lewą część i sprawdź słowo. Kontynuuj do końca listy. Potem zmień strony: zakryj słowa w języku obcym (prawa strona), patrz na słowa po polsku (lewa strona) i odtwórz z pamięci ich odpowiednik w języku obcym. Podglądaj jeśli nie pamiętasz. Kontynuuj aż zapamiętasz całość. Sprawdź to narzędzie także gdy uczysz się, np. form czasowników nieregularnych w języku angielskim. A może sprawdzi się także w przypadku innych przedmiotów szkolnych?


3. Wierszyki/rymy: są przykładem prostego i skutecznego sposobu zapamiętywania. Rymy ułatwiają one nauczenie się słówek, wyrażeń, zasad pisowni, czy zasad gramatycznych. Możemy układać własne wierszyki, dostosowane do informacji, które musimy zapamiętać, lub wykorzystać już istniejące.

Przykłady:

Czasownik mieć” have got” – odmiana:


She’s got a cat He’s got a pet. I’ve got a ball. You’ve got a doll. We’ve got a house. They’ve got a mouse. Sue’s got a parrot It’s got a carrot.


Formy czasownika w czasie Present Simple:

You say. I play. We learn. They turn.

He works. She talks. It rains. He trains.

They live. We make. We give. They take.

Czasowniki nieregularne:

See saw seen

Be was/were been

Do did done

Go went gone

Take took taken

Shake shook shaken


4. Akronimy: czyli skrótowce. Polegają one na stworzeniu nowego słowa lub wyrażenia, składającego się z pierwszych liter wyrazów, które musimy zapamiętać. Najlepiej, jeśli powstałe słowo będzie coś oznaczało, ale nie jest to konieczne.

Przykłady:


DOB- date of birth

POTUS – President of th USA

NASA – National Aeronautics and Space Administration

VIP – very important person

ASAP – as soon as possible

LOL – laugh out loud




5. Pałac pamięci: zwany również pokojem rzymskim polega na wyobrażeniu sobie rzeczywistego lub wyimaginowanego miejsca, w którym umieszczamy poszczególne przedmioty. Te z kolei muszą kojarzyć się nam z elementami, jakie musimy zapamiętać. Nasz wyimaginowany pokój i znajdujące się w nim przedmioty powinny być barwne, wyolbrzymione i przerysowane. W ten sposób łatwiej odtworzymy powiązane z nim fakty, słowa, zbiory słów, czy reguły gramatyczne. Im większą będziemy mieli wprawę, tym więcej obiektów możemy umieścić w przestrzeni.


przygotowała: Magdalena Borzymowska

68 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie