Szukaj
  • Magda Borzymowska

Indywidualnie czy w grupie?



Często pytacie Państwo, jaki kurs wybrać dla siebie lub dla dziecka: grupowy czy indywidualny? Odpowiedź nie jest prosta, bo zależy od wielu czynników, chrakteryzujących ucznia i jego otoczenie. W tym artykule wymieniamy najważniejsze aspekty, które pomogą wybrać odpowiedni rodzaj kursu językowego.


Zajęcia indywidualne, dla kogo?


1. Dla uczniów pracujących w indywidualnym tempie, jeśli jest ono dużo szybsze lub dużo wolniejsze niż średnie tempo grupy.


2. Dla uczniów, którym interakcja w grupie przeszkadza w skupieniu na lekcji/ jeśli uczniowie mają problem z koncentracją, potrzebują ciszy i skupienia na lekcji w bardzo wąskim gronie, czy wręcz tylko z nauczycielem.


3. Dla osób nieśmiałych, mających problemy z przełamaniem wstydu przed mówieniem na forum grupy. Przy odpowiednim wsparciu lektora, w trybie pracy indywidualnej, uczeń może stopniowo budować pewność siebie.


4. Gdy istnieje potrzeba nadrobienia konkretnych zagadnień, częstszych powtórek materiału, lub skupienia się na danej, specyficznej sprawności językowej, np. gdy uczniowi zależy głównie na mówieniu, lub na przygotowaniu do konkretnego egzaminu. Często w przypadku uczniów dorosłych jest potrzeba opanowania konkretnych umiejętności biznesowych lub specyficznego zbioru leksykalnego, np.: słownictwa dotyczącego sprzedaży, logistyki, technologii czy rynku nieruchomości.


Nieśmiałość, specjalne potrzeby edukacyjne bądź predyspozycje związane ze stylem uczenia się, to tylko kilka argumentów przemawiających za zajęciami indywidualnymi. Warto też pamiętać o uwarunkowaniach związanych z możliwością uczestniczenia w zajęciach w konkretnym czasie. Jest to szczególnie istotne w przypadku słuchaczy dorosłych, którzy potrzebują elastyczności w planowaniu zajęć i w systemie ich opłacania. Zajęcia indywidualne są droższą formą nauki języka obcego, jednak umożliwiają pełną dowolność przy wyborze częstotliwości, poziomu kursu oraz terminu zajęć ustalanego tylko z jednym uczniem, bez potrzeby dostosowania się do terminu wyznaczonego dla grupy. Odpowiednio wczesne odwołanie zajęć nie powoduje konieczności ich opłacenia. W przypadku kursu grupowego, w przypadku nieobecności ucznia, płatność za zajęcia nie jest zwracana.


A może jednak kurs w grupie?


1. Zajęcia grupowe to dobre rozwiązanie dla uczniów lubiących pracę z rówieśnikami, czujących się dobrze w otoczeniu kolegów, nie stresujących się w ich obecności. Podczas uczestnictwa w tym typie kursu uczniowie mają szansę ćwiczyć w parach lub grupach. Wykonują wspólnie projekty, współzawodniczą podczas gier i zabaw. Lekcje grupowe poszerzają możliwości wykorzystania różnych typów ćwiczeń, które urozmaicają zajęcia. Pod tym względem kurs grupowy jest bardziej rozwijający niż zajęcia indywidualne.


2. Aspekty społeczno-rozwojowe: grupa stwarza możliwość nauczenia się zdrowej rywalizacji, koleżeństwa, wzajemnego wspierania się. Jeśli dobrze czujesz się w grupie, a przy tym widzisz efekty nauki, grupa to zdecydowanie odpowiednie miejsce dla Ciebie. Uczniowie wzajemnie motywują się do nauki.


3. Zajęcia grupowe to dodatkowe możliwości w ćwiczeniu umiejętności mówienia. W trybie grupowym można odzwierciedlić prawdziwą interakcję w języku obcym. Mamy możliwość aranżowania dialogów w parach oraz scenek komunikacyjnych, poza swobodną indywidualną wypowiedzią ucznia na dany temat. Praca w parach, dyskusje, debaty umożliwiają przełamanie nieśmiałości w posługiwaniu się językiem obcym, wzmacniają komunikacyjne umiejętności językowych. Nauka w grupie pomaga przełamać barierę językową i strach przed mówieniem. Ucząc się w grupie uczeń ma także możliwość zweryfikowania swojego poziomu, umiejętności i zasobu słów poprzez porównanie swojej wypowiedzi z wypowiedziami innych.


4. Kurs grupowy jest odpowiedni dla uczniów dobrze zdyscyplinowanych pod względem pracy własnej, pamietających o zadaniach domowych, dobrze skoncentrowanych na lekcji, umiejących podążać za rytmem zajęć. Kurs grupowy wymaga od ucznia więcej samodzielności w uczeniu się i organizowaniu swojego procesu nauki. Lekcje ominięte wymagają samodzielnego nadrobienia materiału.


5. Praca w grupie wymaga dostosowania się do innych, do różnych osobowości i charakterów. Każdy uczestnik zajęć może mieć inną motywację do nauki, styl pracy i jej tempo.


Wierzymy, że wybierzesz odpowiedni dla siebie tryb nauki. Zachęcamy do kontaktu z metodykiem szkoły, który ogólne uwagi przełoży na Twoje indywidualne potrzeby, i doradzi, jaki rodzaj kursu będzie najlepszy. Powodzenia w nauce!


9 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

© 2017, Created by Pab

  • facebook