top of page
Szukaj
  • Zdjęcie autoraMagda Borzymowska

W jaki sposób rozmawiać z dziećmi o Koronawirusie, adekwatnie do wieku.



W poniższym artykule przedstawiamy, w jaki sposób podjąć próbę wytłumaczenia dzieciom na różnych etapach rozwoju poznawczego, czym jest Koronawirus, i jakie ma to odniesienie do obecnej sytuacji w naszym kraju.


Dzieci poniżej 6 roku życia

W tym wieku dzieci myślą w sposób konkretno-wyobrażeniowy. Jest to typowe dla dzieci przedszkolnych. Dziecko myśli za pomocą konkretnych obrazów, wierzy w magiczne zjawiska i postaci. Natomiast Koronawirus jest niejasnym i niezrozumiałym pojęciem. Przedszkolak widzi zamieszanie, zatroskanie osób dorosłych i zaczyna odczuwać niepokój. Dlatego warto rozmawiać z dzieckiem, dać jasny i prosty przekaz o chorobie. Pozwólmy zadawać pytania. Odpowiadajmy na ich obawy spokojnie i bezpośrednio.

Dzieci w wieku 6 – 10 lat

Powyżej 6 roku życia dzieci myślą w sposób słowno-logiczny. Pozwala to dziecku na przewidywanie bardziej trafnych skutków własnych czynności i dalszych zmian sytuacji. Dzieci w tym wieku są bardziej zaangażowane społecznie, niż przedszkolaki. Martwią się nie tylko o siebie, ale również o swoich bliskich. W związku z tym powinno się zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa oraz przekazać informacje w sposób zrozumiały i adekwatny do możliwości poznawczych.

Dzieci od 11 do 15 lat

U dzieci powyżej 11 roku życia najważniejszymi strukturami rozwijającymi się w tym okresie są: rozumowanie hipotetyczno-dedukcyjne, oraz rozumowanie naukowo-indukcyjne, pozwalające na tworzenie uogólnień. Oznacza to, że te umiejętności pozwalają dziecku myśleć zarówno logicznie, jak i abstrakcyjnie. Nastolatki rozumieją też sarkazm i ironię. Warto pamiętać, że dorastanie jest bardzo stresujące, nawet w przypadku braku kryzysowej sytuacji w kraju. Młodzież może być egocentryczna, ale także społecznie świadoma. Warto rozmawiać z dzieckiem o obawach, jakie są związane z utratą bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami oraz zmianami w edukacji i życiu społecznym.

Bardzo ważne, aby zachować spokój w rozmowach z dziećmi. Jeśli rodzice wydają się nadmiernie zaniepokojeni, niepokój dziecka może również wzrosnąć. Uczenie dzieci pozytywnych środków zapobiegawczych, rozmawianie z nimi o swoich obawach, edukacja dotycząca higieny i panowania nad sytuacją może pomóc zmniejszyć niepokój.

W przypadku młodszych dzieci (poniżej 10 roku życia) świetnie sprawdza się propozycja narysowania swojego lęku przed epidemią – dzieciom poprzez uzewnętrznienie tego, co się dzieje w głowie, łatwiej będzie opanować strach. Pozytywnie zadziałają też kolorowanki, układanki, puzzle. Jeśli mamy takie w domu, warto z nich skorzystać.

Podczas rozmowy z nastolatkiem powinniśmy być rzeczowi i szerzy. Nie powinnyśmy składać dzieciom obietnic, których nie jesteśmy w stanie spełnić. Szczególnie ważnym aspektem posługiwanie się rzetelnymi i sprawdzonymi informacjami. Starajmy się zapewnić nastolatkom możliwość kontaktu z rówieśnikami, w miarę możliwości aktywne gry i zabawy dostosowane do wieku i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.

Szczegółowe wytyczne:

Zachowaj spokój i pewność siebie. Zadbaj, aby to co mówisz, było szczere i spójne.

Pozwól swoim dzieciom mówić o swoich uczuciach. Zadawaj pytania: Co Cię martwi ? Co powoduje u Ciebie poczucie lęku/strachu ? To normalne, że dziecko przeżywa niepokój.

Dzieci mogą wymagać od Ciebie dodatkowej uwagi, tym bardziej ważne jest, aby wiedziały, że mają kogoś, kto ich wysłucha.

Ogranicz oglądanie telewizji lub dostęp do informacji w Internecie. Staraj się unikać oglądania lub słuchania informacji, które mogą być stresujące, gdy Twoje dzieci są obecne.

Zachęcaj dzieci, aby uczyły się na bieżąco. Zainteresuj je nauką poprzez zabawę.

Drodzy Rodzice,

Jeśli macie pytania dotyczące artykułu „W jaki sposób rozmawiać z dziećmi o Koronawirusie, adekwatnie do wieku.”, zapraszamy do wysłania ich na adres e-mail Akademii Językowej OXFORD (magda@akademiaoxford.pl ). Chętnie udzielimy na nie odpowiedzi.

Bibliografia:

Wadsworth, B.(1998). Teoria Piageta: poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.

52 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page